人気ブログランキング | 話題のタグを見る

Documentary & Street Photography class, Day 4


JA/EN


1日目は こちら
2日目は こちら
3日目は こちら

4日目。最終日です。
この日は”人に声をかけて写真を撮らせてもらおう”な会でした。
無理強いはしないけど、出来ればやってみてね、と。
場所は近くの、若い人が多い結構カオスな通り。ストリートフォトグラファーにも人気の通りです。
怪しいお店も多いし、個性の強い人もいっぱい歩いていて、なかなか面白いです。(夜はちょっと怖いけど)

シャイな私(笑)は、一般人に声かけるのは無理だと思ってたので、最初から路上でパフォーマンスやってる人を目当てに。。。


まずはうろうろ。この個性ある椅子と、人をうまく入れて撮ってみたかったので、カメラさりげなく構えて人が通るの待ちました。いい感じに人が入った^^



Documentary & Street Photography class, Day 4_e0400546_04144857.jpg


こんなバイクや、変わった車もよく通ってます。後ろの車が距離あけてるのが可笑しい。
こういうバイクに乗ってる人の運転は予測つかなくて怖いんです。



Documentary & Street Photography class, Day 4_e0400546_04145322.jpg


一見強面かと思ったお兄さんたちが、わんこにほのぼのしてる図が良かった。



Documentary & Street Photography class, Day 4_e0400546_04145893.jpg


声かけやすそうな人発見!(笑)道端にある何かにペイントしてました。
写真撮っても良い?って聞いたら、「あー、アートスクールの生徒でしょ?他にも来たよ。どんどん撮っちゃって」って言われました(笑)
邪魔にならないように撮らせていただきました。ホントはスプレーしてるとことか上手く入れたかったけど、タイミング合わず。人通りもあるし、難しい。



Documentary & Street Photography class, Day 4_e0400546_04150790.jpg


パフォーマー発見!(笑) この人ここによくいるの知ってたので、いたら声かけてみようと思ってたのです。
こころよくOKしてくれました。ただ、写真撮りだしたら、こっちに目線くれまくり。いや、そうじゃなくて、と思って、はっとしました。何を撮りたいのか言わないと。なので、演奏してるところ撮りたいから自然にしてて、って言いました。なんか当たり前なんだけど、撮るからには何をどう撮りたいか、伝えないといけないですよね。夕暮れ時の雰囲気とうまく撮れたかな?


Documentary & Street Photography class, Day 4_e0400546_04150344.jpg


教室に戻って写真の講評やってる時に、他の生徒も言っていました。その人は一般人に声かけて写真撮らせてもらったんだけど、「どうすれば良い?」って向こうから聞かれて、え、どうすれば良いんだろうって戸惑ったって。声掛けるのにせいいっぱいで、その後実際どうして欲しいのかまで考えてなかったそうです。相手も素人だし、ただ立ってれば良いのか、カメラに向かえば良いのか、言ってあげないとわからないですよね。なんか本当に当たり前のことなんだけど、考えていませんでした。面白い気づきでしたね。

このクラスはこれで終了。普段撮らない写真を撮って面白かった。人をもっと撮ってみたいと思うようになりました。これがこの年の秋に行ったフランス撮影旅行に活きた気がします。この後はしばらくクラス取っていなくて、今年の春のコースをまた取ろうと思っていたら、コロナでスクール閉鎖。。。しばらくは自主練です。




Please click here for Day 1
Please click here for Day 2
Please click here for Day 3


Day 4. The last class.
Today's theme was "Ask people if you can take their photo or not!"... The instructor said if you were not comfortable to do it, it's OK, but just try it if possible. We went to "South Street" where you can see something unique and unique people. It's bit chaotic street and so it's popular for photographers.

As I'm shy ; ), I wanted to look for some street performers who I could easily talk...

Photo 1. As I liked this chair and I wanted to take the photo with people, I was waiting somebody passing by. I think I could take what I wanted : )

Photo 2. There are many unique motor bikes or cars on this street...

Photo 3. I thought it's kinda funny to see those guys were playing around this cute dog.

Photo 4. I found someone I could talk! He was paining something on the street. When I asked if he didn't mind I take his photo, he said "Oh, you are a student, too, right? Other students also asked me already. Just take any photo you want!". Good person : ) I wanted to take photo while he was actually painting, but I miss the timing. It was difficult to take a photo of somebody moving in this busy street.

Photo 5. I found a performer^^ . I talked to him a bit. He usually practices here and plays at a Jazz club. When I started taking his photo, he was looking at me........ which I didn't want to. And then I realized I should have told him what I wanted him to do. I asked him just to play as usual and not to pay attention to me. I think I could take good photo of him with nice sun set air.

After we went back to the school and had critique session, other students were also talking about the similar thing. One student asked a couple to take their photo and they said yes, and asked him what they should've done. He realized he didn't think what he wanted them to do. As they are not models, we need to tell them what to do for photos, but we just didn't think about it. It was an interesting finding...


As I could take photos I usually didn't take, it was interesting class and it made me feel I wanted to take photos of people more. I think I could use this experience when I went to photo trip to France last Fall. Although I wanted to take another class this spring, it was cancelled because of Corona... I gotta do self learning bit more.













Commented by blackfacesheep2 at 2020-05-09 19:21
おお、素敵なストリートフォトですね♪
絵になるものが沢山ある場所って、うらやましいです。
日本でこれをやろうと思っても、背景が詰まんなくて凹みます。
アルトサックスのお兄さん、気持ちよさそうに吹いてますねえ・・・
私だったら「その音を絵に撮りたいんです」なんて妙なことを言って撮らせてもらうかな。(;・∀・)
Commented by Yuko_PHL at 2020-05-10 01:44
> blackfacesheep2さん
ありがとうございます。
この通りはホントにカオスで面白いんです。しかも道一本入れば閑静な住宅街で、全然違った雰囲気をまた楽しめる場所です。

今回は被写体とコミュニケーションを取ることの難しさを実感しました。「その音を絵に撮りたい」・・・素敵ですね。そういう言葉もすぐに出てくるようにならないと、人を撮るのは難しいのかもしれません。奥が深いですね^^
名前
URL
削除用パスワード
by Yuko_PHL | 2020-05-08 08:00 | 写真教室 / Photo classes | Comments(2)